ا​رتباط نزدیک از نوع نمایشگاه

اولین نمایشگاه بین‌المللی فن‌آوری و خدمات بانکداری، بیمه و امور گمرکی از 14 تا 18 شهریور‌ماه در سالن میلاد واقع در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.
در این نمایشگاه 9 شرکت خارجی و 67 شرکت داخلی برای اولین بار فرصت پیدا کردند که در زیر سقف جدیدترین فن‌‌آوریها و خدمات را در عرصة بانک، بیمه و بازار سرمایه ارائه دهند و در یک فضای مطلوب دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند و این موضوع را باید به عنوان اولین گام در راستای آغاز یک تحول در ارکان اساسی اقتصاد کشور دانست.
براساس سیاست مرکز توسعة صادرات ایران مبنی بر برگزاری نمایشگاههای بین‌المللی به شکل تخصصی برای هر صنف، «شرکت نمایشگاههای بین‌المللی ایران» و «شرکت خدمات نمایشگاهی دیزان‌داد» مجریان اولین نمایشگاه فن‌آوری و خدمات بانکداری بیمه و امور گمرکی شدند.
دکتر محسن نوربخش رئیس کل بانک مرکزی جمهوی اسلامی در غیاب وزیر امور اقتصادی و دارایی مراسم افتتاحیه را برگزار کرد و برگزاری اولین نمایشگاه بانکداری، بیمه و بازار سرمایه را گاهی درراستای استفاده از فن‌آوری روز جهان دانست و افزود: جمع‌شدن ارائه‌دهندگان آخرین دستاوردهای تکنولوژیکی و رشد بخش خدمات در کشور از نشانه‌های توسعه‌یافتکی محسوب می‌شود.
مهندس یزدان‌راهی مدیرعامل شرکت دیزان‌داد، اطلاع‌رسانی دقیق و توسعة فرهنگ اقتصادی و معرفی‌کردن فن‌آوریهای جدید را از‌‌جمله انگیزه‌های برپایی این نمایشگاه ذکر کرد و گفت: تاکنون هیچ نمایشگاهی درخصوص ارائه خدمات و اطلارسانی دقیق به مردم در ایران برپا نشده بود و این نمایشگاه اولین نمایشگاهی بود که در سطح کشور با حضور فعال بخش دولتی و خصوصی به بررسی و ارائه اطلاعات و خدمات می‌پرداخت. یکی از نکات قابل‌تأمل در این نمایشگاه حضورنیافتن بانک مرکزی بود.
دکتر نوربخش در مصاحبه با یکی از روزنامه‌‌های اقتصادی کشور با اشاره به این‌که بانک مرکزی دلیلی برای حضور در نمایشگاه پیدا نکرده است، اظهار داشت: بانک مرکزی به عنوان یک نهاد ناظر چیزی برای ارائه‌کردن ندارد ضمن این‌که وقتی بانکهای کشور در نمایشگاه حضور دارند، دیگر نیازی به حضور بانک مرکزی نیست.
البته دکتر نوربخش ذکر نکرد که چرا در دهة 70 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر بانکها در غرفه سیستم بانکی نمایشگاههای بین‌المللی بازرگانی نقش محوری و حضوری فعال داشت و عدم حضور در این نمایشگاه و این تغییر سیاست حاصل چه نگرشی است.
بانک صادرات ایران در این نمایشگاه با یک روش مقایسه‌ای بین سیستم سنتی (جاری) و سیستم پرداخت همزمان رایانه‌ای (سپهر) خدمات خود را به بازدیدکنندگان معرفی کرد.
باید گفت که نمایشگاه بانکداری، بیمه و بازار سرمایه به عنوان اولین نمایشگاه تخصصی خدماتی بازدیدکنندگان را از نزدیک با خدمات رفاهی و پیشرفته‌‌ای که باعث سهولت و سرعت کار مشتریان می‌شود آشنا کرد، خدماتی که مدتها در سیستمهای اقتصادی کشور وجود دارند، اما به علت ناآشنایی مردم از آنها به شکل فراگیر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و باعث ادامة‌ روش سنتی و پردردسر قبلی می‌شوند. ارائه انواع کارتهای هوشمند اعتباری از سوی بانکها و معرفی دستگاههای Pinpad, ATM و تلفنبانک و خدمات سوئیفت (S.W.I.F.T) و... از جمله سیستمها و خدماتی بودند که به بازدیدکنندگان معرفی شدند.
حضور فعال شرکتهای بیمه در کنار بانکها بسیار قابل‌توجه بود. بیمه به عنوان یکی از چهار ضلع اقتصاد هر کشوری دارای اهمیت ویژه‌ای است. معرفی فعالیتها و خدمات شرکتهای بیمه و رقابت شرکتها در یک جو صمیمی نقش مهم در رایج‌‌کردن فرهنگ بیمه دارد و این نمایشگاه امکان عملی‌شدن این اهداف را در‌اختیار شرکتهای بیمه قرار داد. شرکتهای بیمه نیز با ارائه بروشورها و پوسترهایی به معرفی خدمات خود پرداختند.
حضور سازمان‌های بورس اوراق بهادار و کارگزاران بورس برای اولین بار جلوه خاصی به نمایشگاه داده بود. شرکت کارگزاران بورس باعث شد که بازدیدکنندگان برای اولین بار با این رکن اقتصادی تقریباً ناشناخته در ایران آشنا شوند و به سهامداری در کنار سپرده‌گذاری به عنوان ابزاری در جلب منافع و هدایت آن در مسیر فعالیتهای اقتصادی توجه شود. هر‌چند حضور بورس در کنار بیمه و بانک کمرنگ‌تر بود، اما استقبال بازدیدکنندگان از این غرفه‌ها گام مؤثری در معرفی این فعالیت اقتصادی بوده است.
بانک صادرات ایران نیز با در‌اختیار‌ داشتن 120 متر از فضای نمایشگاه با قسمتهای متنوعی در نمایشگاه حضوری فعال داشت، بانک صادرات از معدود بانکهایی بود که با یک روش مقایسه‌‌ای بین سیستم سنتی (جاری) و سیستم پرداخت همزمان رایانه‌ای (سپهر) خدمات خود را به بازدید‌کنندگان معرفی می‌کرد و مزایای سیستم جدید را در مقایسه با سیستم سنتی به شکل عملی ارائه می‌داد و این امکان را فراهم می‌کرد که مشتریان با دستگاه AMT آشنا شوند و همچنین با حضور کارشناسان بانکی و ارزی مشتریان می‌توانستند در مورد مسائل حرفه‌ای خود با کارشناسان مشورت کنند. معرفی سیستم حوالجات و خدمات سوئیفت، بخش انفورماتیک و روابط عمومی از دیگر بخشهای معرفی‌شده در غرفة بانک صادرات ایران بود.
به علت تخصصی‌بودن نمایشگاه اکثر بازدید‌کنندگان نیز بالطبع از متخصصان و دست‌‌اندرکاران امور اقتصادی بودند و از شلوغی و ازدحام نمایشگاههای عمومی سابق خبری نبود و همین امر فضای مطلوبی را برای تعامل و رد و بدل شدن اطلاعات و افکار در بین متخصصان به وجود آورده بود. بهره‌مندی بازدیدکنندگان از خدمات بانکها و شرکتهای حاضر در نمایشگاه باعث استقبال از این نمایشگاه شد. برای مثال، بانکها با دایر‌کردن شعبی در محل نمایشگاه در مدت کوتاهی اقدام به صدور کارتهای اعتباری می‌کردند.
به‌طور‌کلی باید گفت که اولین نمایشگاه خدمات بانکداری، بیمه و بازار سرمایه دارای ویژگی‌های بخصوصی بوده است:
برای اولین بار است که تعداد زیادی شرکت پولی و مالی در کنار هم جمع می‌شوند و به معرفی خدمات خود می پردازند و جدیدترین فن‌آوریهای خود را در معرض نمایش قرار می‌دهند و از نزدیک با اوضاع رقیبان خود آشنا می‌شوند.
بازدیدکنندگان به طور مستقیم با خدمات ارائه‌شده در نمایشگاه آشنا می‌شوند و می‌توانند به ارزیابی عملکرد هر شرکت بپردازند و با فن‌آوری روز و با ظرفیتهای بخشهای اقتصادی کشور آشنا شوند و این امر به فرهنگ‌سازی در بین مردم کمک شایانی می‌کند.
برای اولین بار کارگزاران بورس و سازمانهای بورس اوراق بهادار به معرفی سهامداری و امور بورس در یک نمایشگاه بین‌المللی می‌پردازند و ابزار دیگری را برای جلب و هدایت سرمایه مردم به آنها معرفی می‌کنند.
برگزاری این‌گونه نمایشگاهها ضرورت توجه به معرفی خدمات را آشکار می‌کند و باعث فرهنگ‌سازی و در‌نهایت به توسعة اقتصادی کمک شایانی می‌کند.
امید است که در سالهای آینده نیز نمایشگاه بانکداری، بیمه و بازار سرمایه با طیف گسترده‌تر و متنوع‌تری برگزار شود و به برگزاری نمایشگاههای خدماتی نیز همچون نمایشگاههای کالا اهمیت لازم داده شود.