1398/09/26
پاسخ به سؤال‌های مربوط به فعال‌سازی رمز پویا (یکبار مصرف)
بانک صادرات ایران برای ایجاد بستر امن و هم‌راستایی با دستورالعمل‌های بانک مرکزی در ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی، دسترسی به رمز پویا (یکبار مصرف) با استفاده از نرم‌افزار «ریما» را برای دارندگان کارت‌های بانک صادرات ایران فراهم کرده است.
دارندگان کارت‌های بانک صادرات ایران می‌توانند با دریافت رمز پویا (یکبار مصرف) از طریق نرم‌افزار «ریما» با مراجعه به سایت بانک صادرات ایران یا اپلیکیشن «صاپ»، تراکنش‌های پولی خود را در بستری امن انجام دهند.
استفاده از رمز پویا بر اساس مقررات و مصوبات بانک مرکزی از ابتدای دی ماه سال جاری الزامی است و دارندگان کارت‌های بانک‌ صادرات ایران می‌توانند با مراجعه به سایت بانک صادرات ایران به نشانی:  www.bsi.ir و یا با استفاده از اپلیکیشن «صاپ» نرم‌افزار «ریما» را بر روی تلفن‌همراه خود نصب کرده و با استفاده از خودپرداز بانک صادرات ایران رمز پویا (یکبار مصرف) خود را فعال کنند.
در این میان تلاش برای پاسخ دادن به برخی پرسش‌های متداول در این زمینه به عنوان تلاشی مضاعف در راستای آموزش و رفع ابهام از نحوه اجرایی شدن و کارکرد این نرم‎افزار در دستور کار قرار گرفته است که در ادامه پاسخ به پرسش‌های پرتکرار و متداول در خصوص نصب و فعال‌سازی رمز پویا را می‌خوانید:

* آیا در ابتدای دی ماه، رمز اول کارت نیز باید به صورت پویا (یکبار مصرف) ‌استفاده شود؟

رمز اول، همان رمز ثابت 4 رقمی است و کاربردش زمانی است که اصطلاحا فیزیک کارت موجود است و مشتری از طریق مراجعه به دستگاه خودپرداز، پایانه فروش و یا کارت‌خوان شعبه از آن استفاده می‌کند. این رمز هیچ تغییری نکرده و همچنان قابل استفاده خواهد بود.

 

* رمز دوم چه کاربردی دارد؟

کاربرد رمز دوم در فضای اینترنت و اپلیکیشن‌های موبایلی است که تقریبا امکان حضور فیزیکی کارت مهیا نبوده و فعایت‌هایی همچون انتقال پول، خرید شارژ، پرداخت قبض، مانده حساب و ... انجام می‌شود. به دلیل سوء استفاده‌هایی که از اطلاعات کارت مشتریان صورت ‌می‌گرفت، شبکه بانکی بر آن شد تا رمز دوم به صورت رمز 5 تا 12 رقمی و به صورت پویا و با زمان انقضاء حداکثر 120 ثانیه در اختیار مشتریان قرار دهد.

 

* چرا برای فعال کردن رمز پویا نیاز به احراز هویت است؟

اطلاعات مربوط به رمز دوم پویا اطلاعات بسیار حساسی است و کسی که این رمز و سایر اطلاعات کارت نظیر CVV2 را در اختیار داشته باشد، می‌تواند از حساب مشتری سوء‌استفاده کند، بنابراین نیاز است که در شبکه بانکی مجددا احراز هویت و اطمینان نسبت به شماره موبایل ثبت شده، حاصل شود و مشتری نسبت به دریافت اطلاعات مربوط به رمز دوم اعلام آمادگی کند.

 

* کسانی که گوشی هوشمند ندارند از چه طریق می‌توانند رمز دوم پویا را فعال کنند؟

این گونه مشتریان می‌توانند از طریق درگاه USSD یا همان #719* بانک صادرات ایران و انتخاب گزینه مربوط به دریافت رمز دوم به صورت پویا، اقدام کنند.

 

* کارکرد سامانه «هریم» چیست؟

در این سامانه، پیامک برای مشتریان شبکه بانکی و در واقع برای کسانی که احراز هویت شده و از طریق بانک مورد نظر تایید شده است، ارسال می‌شود. در این روش نیز باید به خودپرداز مراجعه کرد.

 

* آیا این امکان وجود دارد که در نرم‌افزار ریما به صورت همزمان چندین کارت بانک صادرات ایران تعریف کرد؟

 بله، این گونه مشتریان می‌توانند با مراجعه به خودپرداز کارت‌هایشان را داخل ریما اضافه کنند، یعنی هر کارت را جداگانه وارد خودپرداز کنند و گزینه فعال‌سازی رنز دوم پویا را انتخاب کنند و کارت جدید به ریما اضافه می‌شود.

 

* برای دریافت نرم‌افزار ریما برای گوشی‌های آیفون و سیستم عامل ios چه باید کرد؟

بانک صادرات ایران نرم‌افزار ریما ویژه گوشی‌های آیفون و سیستم ios را به صورت رایگان از طریق وب سایت بانک در اختیار مشتریان قرار داده است.

 

* اگر رمز دوم چندین بار اشتباه وارد کنیم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

مطابق مقررات بانک مرکزی، در صورتی که رمز دوم، سه بار اشتباه وارد شود، این رمز غیرفعال می‌شود و باید با مراجعه مجدد به دستگاه خودپرداز نسبت به فعال‌سازی مجدد اقدام شود.

 

* آیا اتباع خارجی نیز می‌توانند از رمز دوم پویا استفاده کنند؟

هر شخصی که در حال حاضر کارت بانک صادرات ایران را داشته باشد، می‌تواند رمز دوم پویا را دریافت کند.

 

* در صورتی که شماره تلفن مشتری تغییر کند، چه باید کرد؟

باید با مراجعه حضوری به شعب، تغییر شماره را اعلام و احراز هویت صورت گیرد.

 

* آیا امکان استفاده از نرم‌افزار ریما و درگاه USSD به طور همزمان وجود دارد؟

در حال حاضر تنها بر اساس روش انتخابی هنگام فعالسازی رمز پویا (نرم افزار ریما، درگاه USSD، سامانه هریم) در آخرین مراجعه به خودپرداز عمل می‌‌شود اما در آینده نزدیک امکان استفاده همزمان از  سه روش ارائه رمز دوم پویا به وجود خواهد آمد.

 

* حداکثر مدت زمان استفاده از رمز دوم پویا در هر تراکنش چقدر است؟

120 ثانیه

 

* هموطنان خارج از کشور برای فعال‌سازی رمز دوم چه باید انجام دهند؟

در حال حاضر از طریق ارائه وکالت حساب قابل انجام است.

 

* در صورتی که رمز عبور ریما را فراموش کردیم، چه باید کرد؟

باید مجددا اپلیکیشن را نصب و فعال‌سازی کرد.


* رو‌ش‌های نصب نرم‌افزار «ریما» کدامند؟
از طریق سایت www.bsi.ir و اپلیکیشن «صاپ»

* آیا روی یک گوشی می‌توان برای دو یا چند نفر نرم‌افزار ریما را نصب کرد؟
خیر

* آیا در نرم‌افزار «ریما» می‌توان مانده حساب گرفت یا انتقال وجه انجام داد؟ 
خیر؛ نرم‌افزار «ریما» فقط رمز پویا (یکبار مصرف) تولید می‌کند.

* آیا برای استفاده از نرم‌افزار «ریما» وجود شبکه یا اینترنت الزامی است؟ 
اتصال به اینترنت تنها در مرحله ثبت‌نام در «ریما» نیاز است و بعد از ثبت‌نام و دریافت کد فعالسازی می‌توان به صورت آفلاین و بدون نیاز به اینترنت، کارتها را ثبت نمود و یا رمز پویا (یکبار مصرف) دریافت کرد.

* آیا برای فعال‌سازی نرم افزار «ریما» نیازی به مراجعه به شعبه است؟ 
خیر، باید از طریق سایت بانک، نرم‌افزار «ریما» را نصب کرد و از طریق خودپرداز فعال‌سازی را انجام داد و نیازی به مراجعه به شعبه نیست.

* آیا نرم‌افزار «ریما» را بر روی تمام گوشی‌های هوشمند می‌توان نصب کرد؟ 
برای گوشی‌های تلفن همراه هوشمند با سیستم‌عامل اندروید، حداقل نسخه اندروید ٤.٣ و برای گوشی‌های اپل، نسخه ios ٨ به بالا نیاز است. بر روی اندرویدهای root و ios jailbreak شده نیز قابل استفاده نیست.

* آیا می‌توان فعال‌سازی رمز یکبار مصرف را با هر شماره موبایلی انجام داد؟ 
خیر، فعال‌سازی حتما باید با شماره تلفن همراهی که در شعبه ثبت شده، صورت گیرد.

* آیا برای بانک‌های دیگر هم می‌توان از نرم‌افزار «ریما» بانک صادرات ایران استفاده کرد؟ 
این نرم‌افزار در حال حاضر برای بانک‌های کشاورزی، آینده و موسسه اعتباری نور قابل استفاده است.

* آیا برای بن کارت و کارت اعتباری هم می‌توان رمز پویا (یکبار مصرف) فعال کرد؟ 
در حال حاضر خیر.

* با توجه به اینکه تلفن همراه پدرم هوشمند نیست، آیا می‌توانم برای پدرم روی گوشی هوشمند خودم فعال‌سازی را انجام بدهم؟ 
روی هر گوشی فقط می‌توان برای یک نفر فعال‌سازی را انجام داد.

* آیا می‌توانم قبل از نصب و ثبت نام در اپلیکیشن «ریما» به خودپرداز مراجعه کنم و فعال‌سازی رمز پویا (یکبار مصرف) را از طریق آن انجام دهم؟ 
خیر، هنگام فعال‌سازی رمز پویا (یکبار مصرف) از طریق خودپرداز، در صورتی که قبلا در «ریما» ثبت نام نکرده باشید با پیغام «ابتدا نرم‌افزار را ثبت کنید» مواجه شده و از ادامه کار جلوگیری می‌شود.

* آیا با فعال‌سازی رمز پویا (یکبار مصرف)، رمز ایستا و ثابت کارتم غیرفعال می‌شود؟ 
خیر، در حال حاضر و تا قبل از الزام بانک مرکزی برای غیرفعال شدن رمزهای دوم ثابت، می‌توان در کنار رمز پویا (یکبار مصرف) از رمز ثابت نیز استفاده کرد.

* من اگر نخواهم رمز دوم پویا (یکبار مصرف) خود را فعال کنم، چه ایرادی دارد؟ 
اول اینکه فعال‌سازی رمز پویا (یکبار مصرف) فقط در جهت امنیت و محافظت از شما و حساب‌هایتان در مقابل کلاهبرداری‌های اینترنتی، فیشینگ و ... است و دوم اینکه استفاده از رمز پویا (یکبار مصرف) از تاریخ ٠١ / ١٠ / ١٣٩٨ اجباری است و رمزهای دوم ایستا (رمزهایی که قبلا استفاده می‌شده) غیرفعال می‌شوند.

* آیا برای همه حساب‌هایم باید به صورت جداگانه رمز پویا (یکبار مصرف) بگیرم؟ 
رمز پویا (یکبار مصرف) مربوط به کارت بوده که باید برای هر کارتی به صورت جداگانه از طریق خودپرداز عملیات فعال‌سازی رمز پویا (یکبار مصرف) را انجام داد. همه کارت‌های صادرات خود را میتوانید در نرم‌افزار «ریما» با زدن علامت (+) ثبت کنید.


مشکلات رایج در هنگام فعال‌سازی رمز دوم پویا (یکبار مصرف) کارت

* در هنگام ثبت‌نام در اپلیکیشن «ریما»، کد فعال‌سازی پیامکی را در تلفن همراه خود دریافت نمی‌کنم؟
علت ١: شماره موبایل در هنگام ثبت‌نام اشتباه وارد شده است.
علت ٢ : شبکه تلفن همراه (آنتن دهی) در محل وجود ندارد.
علت ٣ : سرشماره ارسال پیامک ( ٩٨٣٠٠٠٩٤٠ ) در لیست سیاه تلفن همراه است.

* در هنگام نصب نرم‌افزار «ریما»، خطای (مشکلی در تجزیه این بسته وجود دارد) دریافت می‌کنم و عملیات نصب انجام نمی‌شود. 
علت ١: نسخه اندروید کمتر از ٤.٣ است.

* نمی‌توانم نرم افزار «ریما» را دانلود کنم. 
علت ١ : در تنظیمات گوشی، قسمت امنیت، سپر ایمنی google play فعال است. برای رفع محدودیت به بخش تنظیمات تلفن همراه، قسمت امنیت، سپر ایمنی play اسکن برنامه‌ها با سپر ایمنی  رفته و گزینه play را غیر فعال کنید. 
علت ٢: ممکن است محدودیت ایجاد شده توسط مرورگر صورت گرفته باشد. از مرورگر بروز شده دیگری استفاده کنید. در برخی موارد با نگه داشتن انگشت بر روی «بارگیری پیوند» یا لینک دانلود در سایت بانک و انتخاب گزینه Download link دانلود انجام می گیرد. 

* هنگام فعال‌سازی رمز پویا (یکبار مصرف) در خودپرداز، پس از وارد کردن شماره همراه پیغام  «با عرض پوزش امکان ادامه عملیات وجود ندارد» دریافت می‌کنم.
علت: شماره موبایل وارد شده در خود پرداز متعلق به شما نیست. شماره همراه اعلام شده به بانک متفاوت است. برای حل این مشکل با به همراه داشتن کارت شناسایی معتبر به شعبه مراجعه کرده و درخواست کنید شماره تلفن همراه ثبت شده برای شما اصلاح شود.

* هنگام وارد کردن کدهای دریافت شده از طریق خودپرداز و پیامک در «ریما» پیغام «کد دریافتی از مرکز صحیح نیست» مشاهده می‌شود.
علت ١: هنگام وارد کردن رمز چاپ شده بر روی رسید خودپرداز در قسمت «رمز دریافتی از طریق درگاه» کاراکترها اشتباه وارد می‌شود. معمولا کاراکتر O و عدد صفر یا حروف l و I با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند.
علت ٢ : رمزهای دریافتی از خودپرداز و پیامک جابجا وارد می‌شوند. رمز خودپرداز باید در فیلد بالا و رمز پیامکی در فیلد پایین وارد شود.
علت ٣ : کد پیامکی بصورت ناقص دریافت شده یا به صورت ناقص در «ریما» کپی می‌شود. رمز پیامکی باید ١٠٨ کاراکتر بوده و شروع آن با ٦رقم اول شماره کارت – ٤ رقم آخر شماره کارت- عدد ٢ باشد. به عنوان نمونه: 
٢ - ١٢٣٤ - ٦٠٣٧٦٩
علت ٤ : چند رمز فعال‌سازی دریافت شده بصورت جابجا وارد می‌شود. برای اینکه بخش اول رمز که بر روی رسید خودپرداز چاپ می‌شود و بخش دوم رمز که از طریق پیامک دریافت می‌شود، برای کارت‌های مختلف بصورت جابجا وارد نرم افزار ریما نشود، یکی یکی درخواست فعال‌سازی رمزیکبار مصرف اول و دوم را برای کارت یا کارت‌های خود بر روی خودپرداز ثبت کنید.
علت ٥ : در هنگام ثبت نام «ریما»، شماره همراهی غیر از شماره موبایل اعلام شده به بانک وارد شده است.

* نرم افزار ریما تولید رمز اشتباه می‌کند. 
علت ١: در تنظیمات تلفن همراه، تاریخ و زمان تنظیم نیست. تاریخ و زمان (date and time) تلفن همراه خود را روی حالت خودکار (Automatic date and time) قرار دهید.
علت ٢ : کارت برای انجام عملیات با رمز دوم مسدود است. (ورود بیش از حد رمز دوم اشتباه). به خودپرداز بانک صادرات مراجعه کرده و ابتدا رمز دوم ثابت جدید معین کنید (در صورتی که هنوز رمز دوم ثابت به دستور بانک مرکزی حذف نشده باشد) و سپس مجددا فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف را انجام دهید.






نام و نام خانوادگی:
آدرس ایمیل:
شماره تماس:
نظر: *
کد امنیتی: *

   
   
سهیلا الیاس زاده - 1398/12/11
نیما زیباهوش - 1398/12/11
شکیبا کلبادی نژاد - 1398/12/11
ناشناس - 1398/12/11
علی حیدری خوش - 1398/12/10
علی حیدری خوس - 1398/12/10
امین امیری - 1398/12/10
امین امیرس - 1398/12/10
امین امیری - 1398/12/10
محمد سجاد میرمحمدی جندی - 1398/12/10
حسن حا جی محمدی - 1398/12/10
امیر حسام صدیقی هیکویی - 1398/12/10