بانکداری از طریق تلفن همراه

​سيستم هاي ارايه خدمات بانکي از طريق تلفن همراه ، ارتباط بين صاحبان حساب هاي سپهري و شبکه بانکي را از طريق تلفن همراه و بر پايه فناوري هايي نظير SMS ، IVR ، WAP ، USSD ، NFC ، STK و GPRS فراهم نموده و امکان انجام برخي از عمليات بانکي را ميسر مي نمايند. اين سيستم ها از يک سرور بعنوان دريافت کننده درخواست هاي کاربران ، گوشي هاي موبايل کاربران جهت ارسال درخواست ها و يک خط ارتباطي به منظور مبادله درخواست ها و پاسخ ها بين سرور و کاربران تشکيل مي شوند و کاربران آنها ، تنها با داشتن يک گوشي تلفن همراه قادر به استفاده از خدمات ارايه شده مي گردند.

 

مزاياي استفاده از خدمات بانکي از طريق تلفن همراه

با استفاده از خدمات بانکي از طريق تلفن همراه ، شخص براي انجام بسياري از کارهاي بانکي خود ديگر نيازي به مراجعه حضوري به شعب بانک نخواهد داشت. همچنين استفاده از پول فيزيکي در نقل و انتقال وجه کاهش مي يابد. مزيت ديگر استفاده از همراه بانک عدم محدوديت مکاني و زماني استفاده از خدمات بانکي مي باشد. به نحوي که شخص قادر خواهد بود بصورت ٢٤ ساعته در ٧ روز هفته از سرويس هاي آن استفاده نمايد. بطور کلي از مزاياي استفاده از اين سيستم مي توان به موارد زير اشاره کرد :
١.    کاهش مسافرت هاي درون شهري غير ضروري
٢.     کاهش ترافيک
٣.     کاهش مصرف سوخت
٤.     کاهش آلودگي هوا
٥.     کاهش هزينه انجام امور بانکي
٦.     کاهش استهلاک اسکناس ( پول فيزيکي )
٧.    کاهش مخاطرات ناشي از حمل پول
٨.     سرعت و دقت بالاي انجام امور بانکي
٩.    ٧٢٤ بودن سرويس دهي ( ٧ روز هفته ٢٤ ساعته ) 

همراه بانک صادرات
 
بانک صادرات ايران از بين فناوري هاي اشاره شده ، بدليل ضريب نفوذ بالاتر ، امکان ارتقا امنيت تا سطح مورد قبول و عدم فراگيري و قابليت استفاده از ساير فناوري ها ، استفاده از SMS را برگزيد و در سال ١٣٨٦ نرم افزاري تحت عنوان همراه بانک صادرات را جهت نصب بر روي گوشي هاي تلفن همراه ، پياده سازي نمود که به دليل امنيت بالا و راحتي استفاده ، مورد توجه اقشار مختلف جامعه قرار گرفت.

 

 همراه بانک

 

خدمات ارايه شده در همراه بانک صادرات

١.     اطلاع از مانده حساب و کارت شتابي
٢.     صورتحساب ( سه گردش آخر )
٣.     انتقال وجه بين حسابهاي يك مشتري
٤.     انتقال وجه به حساب سپهري ديگران با سقف محدود روزانه
٥.     اعلام سه تراکنش آخر حساب بصورت خودکار و روزانه در ساعت‌هاي ٨ صبح و ٤ بعد از ظهر
٦.     پرداخت اقساط تسهيلات
٧.     استعلام چك
٨.     تعيين مبلغ چک
٩.     پرداخت قبض از طريق حساب و کارت
١٠.   خريد شارژ سيم کارت از طريق حساب و کارت
١١.    دريافت اطلاعات سه شارژ آخر خريداري شده
١٢.    نرخ ارز
١٣.    اعلام مفقودي کارت
١٤.    اعلام شناسه حساب بانکي ايران (شبا)
١٥.    دريافت و تغيير رمز حساب
١٦.   قابليت تغيير تنظيمات برنامه
  
خدمات همراه بانک 
 
كليه دارندگان كارت بانك هاي عضو شتاب با قابليت فعال سازي رمز دوم کارت که استانداردهاي بانک مرکزي ج.ا.ا را رعايت نموده باشند نيز مي توانند از سرويس هاي پرداخت قبوض خدماتي، خريد شارژ سيم کارت اعتباري و نيز دريافت مانده کارت شتابي اين سيستم استفاده نمايند.
در سرويس هاي مبتني بر حساب، احراز هويت و انجام تراکنش، از طريق ارسال شماره و رمز حساب و در سرويس‌هاي مبتني بر کارت، از طريق ارسال شماره و رمز دوم کارت صورت مي پذيرد.
 

 
راهنماي نصب ، تنظيمات اوليه و فعال سازي همراه بانک صادرات
  
 
به منظور دريافت فايل برنامه ، نصب و استفاده از سيستم مراحل زير را انجام دهيد :
١.با مراجعه به وب سايت اينترنتي بانک به آدرس www.bsi.ir و کليک بر روي همراه بانک صادرات و انتخاب گزينه دريافت نرم افزار، فايل نصب نرم افزار متناسب با گوشي خود را دريافت نموده و به تلفن همراه خود انتقال دهيد.
٢.فايل دريافتي را بر روي گوشي خود نصب نماييد (در صورت نياز به راهنمايي در نصب برنامه مي توانيد به بخش پرسش و پاسخ همراه بانک صادرات موجود بر روي وب سايت اينترنتي بانک مراجعه نماييد).
٣.زبان برنامه را انتخاب نماييد (شايان ذکر است زبان پيام هاي دريافتي از سيستم متناسب با زبان انتخابي مي‌باشد).
٤.تنظيمات ظاهر برنامه ( اندازه قلم و نحوه نمايش منوها ) را به دلخواه خود انتخاب نماييد.
٥.رمز عبور برنامه را تعيين نماييد (رمز عبور بايد بين ٣ تا ٩ رقم تعيين گردد. همچنين نرم افزار از پذيرفتن رمزهاي ساده جلوگيري مي نمايد). شايان ذکر مي باشد، چنانچه هر زمان رمز عبور خود را فراموش نماييد ، لازم است تا نرم افزار را حذف و مجدد نصب نموده و حساب هاي خود را بروز رساني نماييد.
٦.در صورتيکه کاربر قبلي سيستم مي باشيد، حساب ها و سرويس هاي يکطرفه را بروز رساني نماييد. کاربران جديد نيز مي بايست با استفاده از رمز حساب ٤ رقمي و از طريق گزينه "ثبت حساب" حساب هاي خود را ثبت نمايند.
رمز حساب در هر دو سيستم همراه بانک و تلفنبانک صادرات قابل استفاده مي باشد. چنانچه حساب شما فاقد کارت سپهر مي باشد، براي دريافت رمز حساب مي بايست به شعبه مراجعه نماييد و در صورتيکه حساب شما متصل به کارت سپهر مي باشد، مي توانيد از طريق يکي از سيستم هاي همراه بانک يا تلفنبانک صادرات بصورت زير رمز حساب خود را دريافت نماييد :
 
          الف - استفاده از نرم افزار همراه بانک :
          مراجعه به منوي حساب ها و انتخاب گزينه "دريافت رمز حساب" و درج شماره حساب و شماره ١٦ رقمي مندرج  بر روي کارت سپهر و رمز دوم آن و ارسال درخواست. 
          ب - استفاده از سيستم تلفنبانک: 
 
          تماس با شماره تلفن ٠٩٦٠٢ ( تلفنبانک صادرات ) و وارد کردن شماره ١٦ رقمي مندرج بر روي کارت سپهر و رمز دوم آن، انتخاب کليد ٦ و وارد نمودن شماره حساب مورد نظر
 
 
 
شايان ذکر مي باشد در صورتيکه رمز حساب خود را فراموش نماييد، مي توانيد به همين روش رمز جديد دريافت نماييد.
به منظور تغيير رمز حساب دريافتي و تعريف آن بصورت دلخواه ، مي‌توانيد به يکي از دو روش زير اقدام نماييد:
 
 
 
          ◦روش اول : مراجعه به منوي "حساب‌ها" و انتخاب گزينه "تغيير رمز حساب"، انتخاب حساب مورد نظر، درج رمز حساب قبلي و جديد و تکرار رمز جديد در کادرهاي مربوطه و ارسال درخواست.
          ◦روش دوم : تماس با تلفنبانک صادرات ، ورود به سيستم با استفاده از شماره حساب و رمز آن ، انتخاب کليد ٤ و وارد کردن رمز حساب دلخواه خود.
 
  
 
٧.با همراه داشتن مدارک شناسايي معتبر به يکي از شعب بانک صادرات ايران مراجعه نموده و با تکميل فرم فعال سازي/غير فعال سازي و برگه مقررات و شرايط عمومي ‌و اختصاصي استفاده از سيستم همراه بانک صادرات، درخواست فعال سازي سرويس هاي مالي همراه بانک را به متصدي شعبه ارايه نماييد. سرويس هاي مالي، يک روز پس از ارايه درخواست به شعبه، فعال مي گردد.
فعال سازي همراه بانک تنها يکبار انجام مي‌شود و در نصب مجدد برنامه نيازي به فعال سازي وجود ندارد، به جز در مواقعي که مشتري مايل باشد از شماره سيم کارت ديگري استفاده نمايد.
 
توصيه هاي امنيتي در خصوص استفاده از همراه بانک صادرات
 
به منظور استفاده مناسب و ايمن از سيستم همراه بانک صادرات و جلوگيري از هرگونه سوء استفاده احتمالي ، رعايت نکات زير الزامي مي باشد:
١.  جهت جلوگيري از هرگونه سو استفاده احتمالي، مشتري مي بايست نرم افزار همراه بانک صادرات را تنها از طريق مراجعه به وب سايت اينترنتي بانک صادرات ايران به نشاني www.bsi.ir دريافت نموده و بر روي گوشي تلفن همراه خود نصب نمايد. همچنين مطالعه راهنماي کامل استفاده از سيستم و نيز بخش پرسش و پاسخ همراه بانک ، موجود بر روي وب سايت ياد شده ، ضروري مي باشد.
٢.  فعال سازي و غيرفعال سازي ، يک روز پس از ارائه درخواست متقاضي به شعبه در سيستم اعمال مي‌گردد.
توجه: در سيستم همراه بانک صادرات، هر سيم کارت تنها قابليت ارتباط با شماره حساب‌هاي يک مشتري (حساب‌هاي داراي يک تعريف مشتري) را دارد. اين بدين معني است که تنها حساب‌هايي که داراي تعريف مشتري اعلام شده توسط مشتري در فرم فعال سازي هستند بر روي سيم‌کارت معرفي شده ، قابل استفاده خواهند بود. چنانچه مشتري ، بيش از يک تعريف مشتري داشته باشد ، مي بايست با مراجعه به شعبه خود، نسبت به يکسان سازي تعاريف مشتري خود اقدام نمايد.
٣.  حفظ و مراقبت از کليه رمزهاي بانکي (از قبيل رمز ورود به برنامه ، رمز اول و دوم کارت و رمز حساب) که جزء اطلاعات شخصي و محرمانه مي باشند ، بسيار حائز اهميت مي باشد.
توجه : بدليل اينکه رمز مشتري نشانه معتبر بودن کاربر مي باشد بنابراين به هيچ وجه رمزهاي خود را بر روي گوشي تلفن همراه ذخيره ننموده و در اختيار ديگران قرار ندهيد.
٤.  مشتري مي بايست در صورت مفقود شدن يا سرقت گوشي و يا سيم‌کارت تلفن همراه خود ، بلافاصله رمز دوم کارت را با استفاده از دستگاه خودپرداز و رمز حساب را با استفاده از سيستم تلفنبانک تغيير دهد. پس از آن چنانچه سيم کارت با شماره ديگري را جايگزين مي نماييد ، گزينه "انتقال حساب ها به سيم کارت فعلي" و در صورتيکه شماره سيم کارت تغيير نکند گزينه "بروز رساني اطلاعات حساب ها" را اجرا نمايد.
٥.  توصيه مي‌گردد مشتري جهت افزايش امنيت ، بصورت دوره اي نسبت به تغيير رمزهاي خود اقدام نموده و از طريق گزينه بازگشت به تنظيمات اوليه (Return t default settings) ، تنظيمات برنامه را به حالت اوليه بازگرداند.
٦.  مشتري مي بايست پيش از واگذاري گوشي تلفن همراه خود ، ابتدا گزينه بازگشت به تنظيمات اوليه را اجرا نموده و پس از آن برنامه را از روي گوشي حذف نمايد. با اين کار کليه اطلاعات حساب هاي ثبت شده و نيز پيام‌هاي دريافتي موجود بر روي گوشي از بين مي روند. پس از آن نرم افزار را بر روي گوشي جديد نصب نموده و اطلاعات حساب ها و سرويس‌هاي يکطرفه خود را بروز رساني نماييد.
٧.  مشتري مي بايست پيش از واگذاري سيم‌کارت خود ، چنانچه قصد دارد از سيم کارت ديگري استفاده نمايد ، ابتدا با مراجعه به شعبه نسبت به فعال سازي سرويس هاي مالي بر روي سيم کارت جديد اقدام نموده و يک روز پس از ارائه درخواست به شعبه و پس از تعويض سيم کارت ، با مراجعه به منوي "تنظيمات" ، گزينه "بازگشت به تنظيمات اوليه" را اجرا نموده و پس از آن با استفاده از گزينه هاي "انتقال حساب‌ها به سيم‌کارت فعلي" و "انتقال سرويس‌ها به سيم‌کارت فعلي" حساب ها و سرويس هاي يکطرفه ثبت نامي خود را به سيم کارت جديد منتقل نمايد. در صورتيکه سيم کارت ديگري را جايگزين نمي‌نمايد ، بايد حساب ها و سرويس هاي يکطرفه ثبت نامي را در نرم افزار همراه بانک حذف نموده و با مراجعه به يکي از شعب بانک ، نسبت به غيرفعال سازي همراه بانک اقدام نمايد.
٨.  توصيه مي‌گردد مشتري پيام‌هاي دريافتي از سيستم (موجود در صندوق پيام‌هاي برنامه) را پس از خواندن، حذف نمايد.
٩.  مشتري مي بايست در صورت بروز هرگونه عمليات غير مجاز بر روي حساب خود، در اسرع وقت نسبت به تغيير رمز دوم کارت و رمز حساب و غيرفعال سازي سيستم اقدام نموده و مراتب را به نزديکترين شعبه بانک صادرات ايران اطلاع دهد.